Παρατηρήσεις στο άρθρο «Για την αθλιότητα των συνωμοσιολογικών κύκλων»

https://athens.indymedia.org/post/1607463/

από Λούτσιο Φούλτσι

30/09/2020 1:52 μμ.


Παρατηρήσεις με αφορμή το παρακάτω άρθρο:

https://athens.indymedia.org/post/1607463/

Ι

Ο/η συγγραφέας του κειμένου αντιμετωπίζει ως ανάθεμα την ίδια την ιδέα ότι υπάρχουν συνωμοσίες στη βάση κοινών συμφερόντων, οι οποίες επηρεάζουν ή προσπαθούν να επηρεάσουν την ανθρώπινη ιστορία. Αυτή η στάση είναι τυπική ενός κομματιού του αναρχικού χώρου, το οποίο, για κάποιο περίεργο λόγο, και μόνο στο άκουσμα της λέξης «συνωμοσία» βγάζει σπυριά.

Δηλαδή ο συγγραφέας και οι ομοϊδεάτες του αμφισβητούν ότι σε όλη την ανθρώπινη ιστορία άτομα ή ομάδες αναπτύσσουν μυστική δράση, κινούνται παρασκηνιακά, κάνουν μυστικές συμφωνίες και δολοπλοκίες και γενικώς συνωμοτούν, για την εξυπηρέτηση σκοπών οι οποίοι μπορεί να κυμαίνονται από το ωμό οικονομικό συμφέρον μέχρι αφηρημένα ιδανικά; Δηλαδή θέλετε να μας πείσετε ότι οι διάφοροι εξουσιαστές και καπιταλιστές δεν έχουν μυστικά; Ότι κινούνται πάντα με απόλυτη διαφάνεια, σε άπλετο φως, ότι είναι τίμιοι, ειλικρινείς και συνεπείς και έχουν καλές προθέσεις; Είναι δυνατόν να είστε τόσο ανιστόρητοι, απληροφόρητοι και αφελείς;

To ζήτημα διατυπώθηκε με υποδειγματικό τρόπο αλλού (https://athens.indymedia.org/post/1604537/) ως εξής:

Περί συνωμοσιών

από R.A.W. 23/04/2020 4:40 μμ.

1. Είναι καταγεγραμμένο ιστορικό γεγονός ότι υπάρχουν συνωμοσίες και μυστικές εταιρείες, η κάθε μία με τα δικά της συμφέροντα, οι οποίες αποδεδειγμένα έχουν ασκήσει επίδραση στην ανθρώπινη ιστορία. Τα τρία πιο προφανή παραδείγματα είναι η Μαφία (διαφθορά ολόκληρων κρατών), η CIA (πολιτικές δολοφονίες και υποκίνηση πραξικοπημάτων σε όλο τον κόσμο) και οι Ελεύθεροι Τέκτονες (σημαντική επιρροή στη Γαλλική και την Αμερικανική Επανάσταση).

2. Η συνωμοσία, δηλαδή η προώθηση μυστικών σχεδίων από ομάδες ανθρώπων οι οποίες καθιστούν μυστική την ύπαρξη και τους σκοπούς τους, είτε αυτοί είναι αναρχικοί που συνωμοτούν για να κάψουν ένα στόχο είτε είναι μια πολυεθνική εταιρεία η οποία πληρώνει ειδικούς για να μαγειρέψουν κάποια στοιχεία έτσι ώστε να βγει λάδι μετά από κάποιο περιβαλλοντικό έγκλημα, είναι μια πρακτική ευρέως διαδεδομένη σε όλη την ιστορία και σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο. Ειδικά στο πλαίσιο του καπιταλισμού, είναι δεδομένο ότι διάφοροι εκπρόσωποι εταιρειών συνωμοτούν με κρατικούς αξιωματούχους για την προώθηση των οικονομικών συμφερόντων τους. Τοπικά παραδείγματα for dummies: σκανδαλο Siemens, Vodaphone-υποκλοπές-«αυτοκτονία» υπαλλήλου, σκάνδαλο Novartis.

3. Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν, και στο σενάριο όπου ο ιός οφείλεται σε συνωμοσία, δεν είναι ανάγκη να υπάρχει κάποια συνεννόηση μεταξύ όλων των κρατών για την προώθηση ενός συνολικού σχεδίου, ούτε κάποια κεντρική παγκόσμια σκιώδης κυβέρνηση Ιλλουμινάτων. Αρκεί η πρωτοβουλία κάποιας ομάδας, π.χ. στελεχών μιας φαρμακευτικής εταιρείας ή της Microsoft, οι οποίοι έχουν το μέγιστο συμφέρον από την υπόθεση και με την τεχνολογία και τα κεφάλαια που διαθέτουν μπορούν χαλαρά, αν το επιθυμούν, να φυτέψουν έναν ιό σε μια επαρχία και να πληρώσουν τα μεγαλύτερα ΜΜΕ και «ειδικούς» για να προπαγανδίζουν το θέμα. Το υπόλοιπο λειτουργεί σχεδόν αυτόματα μέσω του πανικού, του οπορτουνισμού κρατών και επιχειρήσεων, του μηχανισμού της μίμησης μεταξύ κρατών και της φυσικής διασποράς σε όλο τον πληθυσμό της επακτής νεύρωσης του φόβου της «πανδημίας». Άλλωστε αμφισβητεί κανείς ότι ακόμα και ο Τραμπ είναι απλά μια μαριονέτα;

4. Όπως όμως έχει ήδη ειπωθεί, «Το ερώτημα αν η φετινή γρίπη προέκυψε προσχεδιασμένα, από κάποια κρατική ή εταιρική συνωμοσία (που κάλλιστα θα μπορούσε, από διάφορες πλευρές που έχουν συμφέρον) ή αν προέκυψε περίπου τυχαία, π.χ. όταν ένας περιπετειώδης γευσιγνώστης που είχε έναν ιό έφαγε μια νυχτερίδα ή ένα μυρμηγκοφάγο που είχε άλλον ιό, σε περιβάλλον εξαιρετικά υποβαθμισμένο από την πιλοτική εφαρμογή κεραιών 5G, είναι άνευ σημασίας και συνορεύει με τη μεταφυσική. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι, όπως και αν προέκυψε, η φετινή γρίπη χρησιμοποιείται από το κράτος και τον καπιταλισμό για να επιταχύνει πολύ απότομα το πέρασμα στον απόλυτο ψηφιακό έλεγχο κάθε πτυχής της ζωής μας. Οι καπιταλιστές και τα κράτη, ως καλοί οπορτουνιστές, αρπάζουν την ευκαιρία, μετατρέπουν το ατύχημα σε πλεονέκτημα και προελαύνουν, παραφουσκώνονας τερατωδώς το πρόβλημα για να κερδίσουν την πειθάρχηση των πολιτών μέσω του φόβου.»

Παρ’ όλα αυτά, ο/η blast επιμένει. Θα του κάνουμε λοιπόν την χάρη να απαντήσουμε στα επιχειρήματά του/της. Σκοπός της απάντησης δεν είναι να αποδείξει την απόλυτη βεβαιότητα της ύπαρξης συνωμοσίας στην περίπτωση της φετινής επιδημίας γρίπης, αλλά να δείξει ότι, εφόσον σκεφτόμαστε ορθολογικά, δεν μπορούμε να αποκλείσουμε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

ΙΙ

Ο/η blast ισχυρίζεται λοιπόν ότι αποκλείεται να έχει υπάρξει συνωμοσία, διότι:

1) Ο κόσμος είναι πολυδιάστατος, πολύπλοκος και χαοτικός, με πλήθος διαφορετικών ανταγωνιστικών συμφερόντων.

Απάντηση: Ακριβώς. Έτσι είναι ο καπιταλισμός. Αυτό είναι πλήρως συμβατό με την ιδέα ότι, μέσα σε αυτό το πολύπλοκο παιχνίδι συμφερόντων, μία από τις πολλές ανταγωνιστικές ομάδες έβαλε σε εφαρμογή ένα σχέδιο για να εξυπηρετήσει τα δικά της συμφέροντα εις βάρος των συμφερόντων άλλων ανταγωνιστικών ομάδων. Το γεγονός ότι το σχέδιο φαίνεται να πετυχαίνει σε μεγάλο βαθμό απλά φανερώνει ότι, μέσα σε αυτό το χαοτικό ανταγωνισμό, κάποιοι τα καταφέρνουν καλύτερα από άλλους.

2) Δεν ωφελούνται όλοι από την κατάσταση. Αντιθέτως, προκαλούνται τεράστια προβλήματα σε συγκεκριμένους κλάδους.

Απάντηση: Μα έτσι είναι ο καπιταλισμός: άλλους ανεβάζει, άλλους κατεβάζει. Σε μια συνωμοσία μιας ομάδας συμφερόντων, στο πλαίσιο του καπιταλιστικού ανταγωνισμού, δεν είναι ανάγκη ούτε υπάρχει λόγος να ωφελούνται και όλοι οι άλλοι. Αρκεί να ωφελούνται οι συνωμότες. Στην περίπτωση μας είναι προφανές ποιοι ωφελούνται: Οι εταιρείες που παράγουν ψηφιακή τεχνολογία, με πρώτη τη Microsoft και τα συμφέροντα που συνδέονται με το 5G, και δευτερευόντως το ιατρικό κατεστημένο και οι φαρμακοβιομηχανίες. Αυτοί είναι οι νικητές της υπόθεσης και, ως αμοραλιστικά αρπακτικά που είναι, δεν έχουν κανένα λόγο να νοιάζονται για την οικονομική ζημιά που υφίστανται άλλοι κλάδοι ή και ολόκληρα κράτη.

3) Η εφαρμογή μέτρων δεν είναι ομοιόμορφη μεταξύ των κρατών.

Απάντηση:

Πρώτον, για να υπάρχει συνωμοσία δεν είναι ανάγκη να έχουν συνεννοηθεί μεταξύ τους όλα τα κράτη. Βλέπε την παρατήρηση 3 του RAW.

Δεύτερον, αυτό που είναι κοινό στην αντιμετώπιση της επιδημίας σε όλη την υφήλιο είναι η προώθηση ενός ψηφιακού ολοκληρωτισμού, όπου όλες οι δραστηριότητες, από την εργασία, τις αγορές και την εκπαίδευση μέχρι τις συναυλίες, τα συνέδρια, τις εκθέσεις αλλά και τις ίδιες τις ανθρώπινες σχέσεις, γίνονται μέσω διαδικτύου, προωθώντας έτσι τον αποτελεσματικότερο έλεγχο των υπηκόων (και τα προαναφερθέντα οικονομικά συμφέροντα). Στην ίδια ακριβώς κατεύθυνση κινείται και η τάση για κατάργηση του χάρτινου χρήματος και επικράτηση των ψηφιακών συναλλαγών. Το ίδιο ισχύει και για τις ηλεκτρονικές ταυτότητες και τα ηλεκτρονικά εισιτήρια. Αυτή η τάση ψηφιοποίησης κάθε πτυχής της ζωής ήταν ήδη εν κινήσει εδώ και δεκαετίες, τώρα όμως επιταχύνεται κάθετα. Χάρη στη φετινή γρίπη, είτε αυτή προέκυψε τεχνητά είτε τυχαία, ο πληθυσμός της Γης εκπαιδεύεται μέσα σε ένα χρόνο, εντατικά και αποτελεσματικά, στο νέο τρόπο ζωής που επιθυμούν για αυτόν οι κύριοί του, ενώ χωρίς τη γρίπη αυτή η διαδικασία μπορεί να χρειαζόταν δεκαετίες για να ολοκληρωθεί.

4) Η κατάσταση προκαλεί αντιδράσεις και εξεγέρσεις.

Απάντηση: Ακριβώς επειδή ο κόσμος είναι πολύπλοκος και χαοτικός με πλήθος μεταβλητών, καμία ομάδα συμφερόντων, ακόμα και η πλέον πλούσια, δικτυωμένη και αποτελεσματική, δεν μπορεί να προβλέψει με απόλυτη ακρίβεια πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα κατά τη εφαρμογή ενός σχεδίου. Το γεγονός ότι δρουν παράγοντες οι οποίοι προκαλούν προβλήματα στα σχέδια μιας συνωμοσίας απλά επιβεβαιώνει αυτή την πολυπλοκότητα, δεν αποδεικνύει ότι είναι αδύνατο να υπάρχουν συνωμοσίες.

Το συμπέρασμα που προκύπτει από τα παραπάνω είναι ότι η επιχειρηματολογία του/της blast αποτυγχάνει να αποκλείσει το ενδεχόμενο να έχει υπάρξει κάποιο είδος συνωμοσίας. Επομένως το ενδεχόμενο παραμένει ανοιχτό.

ΙΙΙ

Η ύπαρξη μιας συνωμοσίας αποτελεί εύλογη εξήγηση του περίεργου γεγονότος ότι φέτος είχαμε γενική υστερία και πανικό, ενώ σε παλαιότερες παρόμοιες επιδημίες, όπως εκείνες του 1968 και του 1957-58, όπου είχαμε 2 εκατομμύρια νεκρούς στην καθεμία, δεν παρατηρήθηκε η ίδια παγκόσμια υστερία και οι περισσότεροι ούτε καν αντιλήφθηκαν ότι συνέτρεχε κάποιο ζήτημα επιδημίας.

Ως απάντηση σε αυτό το επιχείρημα, κάποιοι ισχυρίζονται ότι η διαφορά ανάμεσα στο 2020 και, π.χ., το 1968, είναι ότι τώρα αποδίδεται υψηλότερη αξία στην ανθρώπινη ζωή.

Εδώ όμως προκύπτει το ζήτημα πώς καθορίζουμε την αξία της ανθρώπινης ζωής. Διότι θα μπορούσε κάποιος να υποστηρίξει ότι η αξία της ζωής δεν εξαρτάται μόνο από τη διάρκειά της αλλά και από την ποιότητα και το περιεχόμενό της, και ότι μια σύντομη ζωή ηδονής και ελευθερίας μπορεί να έχει υψηλότερη αξία και να είναι περισσότερο επιθυμητή από το να φτάσεις μέχρι τα 90 επιβιώνοντας απομονωμένος και ελεγχόμενος, με μάσκα, εμβόλιο και τσιπάκι και απόλυτα εξαρτημένος από το διαδίκτυο.

Θα μπορούσε επίσης να υποστηριχθεί ότι η διαφορά ανάμεσα στο 2020 και το 1968 έγκειται στο ότι φέτος, με την εμφάνιση της τεχνολογίας 5G, οι παραγωγικές δυνάμεις έχουν φτάσει σε τέτοιο σημείο ανάπτυξης που επιτρέπει μια ολική ανατροπή των παραγωγικών σχέσεων και του εποικοδομήματος, προς όφελος εταιρειών όπως η Microsoft, η Google, το Facebook, το Skype κτλ. Αν το θέταμε μαρξιστικά δηλαδή.

Η «αξία της ανθρώπινης ζωης» είναι απλά ένα ιδεολόγημα που εξυπηρετεί τα παραπάνω συμφέροντα, όπως παλαιότερα παρόμοια ιδεολογήματα εξυπηρέτησαν τον «πόλεμο κατά της τρομοκρατίας».

IV

Οι απολογητές του υγειινιστικού/ψηφιακού ολοκληρωτισμού νομίζουν ότι αρκεί να αποδειχθεί ότι η φετινή γρίπη είναι πιο επικίνδυνη από την περσινή, για να αποδεχτούμε ως αναγκαία τη λήψη διαφόρων μέτρων.

Όπως όμως παρατήρησε ο David Hume ήδη από το 18ο αιώνα, δεν μπορούμε να συνάγουμε το δέον από το είναι με λογικά έγκυρο τρόπο. Με άλλα λόγια, όπως το έθεσε ο μαθηματικός Henri Poincare στις αρχές του 20ου αιώνα, δεν μπορούμε να συνάγουμε με λογικά έγκυρο τρόπο προτάσεις που είναι στην προστακτική από προτάσεις που είναι στην οριστική.

Όσο επικίνδυνη και θανατηφόρα και αν είναι η φετινή ίωση, αυτό δεν συνεπάγεται κατ’ ανάγκην ότι θα πρέπει να ληφθούν μέτρα. Το αν θα λάβουμε ή όχι μέτρα εξαρτάται από υποκειμενικούς αξιακούς και πολιτισμικούς παράγοντες. Διότι μια ψυχικά υγιής κοινωνία, η οποία δεν φοβάται το θάνατο και δεν κρύβεται κάτω από τα φουστάνια του κράτους αναζητώντας σωτηρία, θα μπορούσε να επιλέξει να συνεχίσει κανονικά τη ζωή της σαν να μην τρέχει τίποτα. Αυτό θα σήμαινε ότι θα ήταν έτοιμη να αντιμετωπίσει ψύχραιμα και γαλήνια εκατομμύρια θανάτους ως κάτι το αναπόφευκτο και θεμιτό, εφόσον αξιολογεί την ελευθερία (με το όποιο τίμημα) ως υψηλότερη αξία από τη σωματική υγεία ή τη διάρκεια της ζωής.

Περιγραφή: https://athens.indymedia.org/media/cache/d4/3e/d43e4367bd73c9dc20fe6bd6e3934f5a.png

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s